Facebook rolt de campaign budget optimization tool verder uit: wat betekent dit voor jou?

De campaign budget optimization tool: als je veel campagnes op Facebook en Instagram opzet en net zoals wij behoort tot het kleine percentage adverteerders dat al toegang heeft tot de tool, ken je ‘m ongetwijfeld. Nog geen toegang? Dan is het goed mogelijk dat je dit over een tijdje wel hebt! Facebook is namelijk hard bezig met het verder uitrollen van deze functionaliteit. Maar wat kun je precies verwachten? We leggen het even voor je uit.

Handmatig budget verdelen

Waarschijnlijk ben je gewend om binnen campagnes je budget handmatig te verdelen over doelgroepen en advertentiesets. Voor minder ervaren adverteerders kan dit af en toe lastig zijn. Want: wanneer levert een advertentieset goede resultaten? Wanneer moet je budget verschuiven? Op dat moment is automatische budgetoptimalisatie natuurlijk een uitkomst! De tool is in 2017 geïntroduceerd en sindsdien uitgerold bij steeds meer adverteerders om het verdelen van budget binnen een campagne over verschillende advertentiesets gemakkelijker te maken. Afgelopen maand kondigde Facebook aan dat vanaf september alle campagnes op deze manier geoptimaliseerd zullen worden. Het handmatig verdelen van budget is dan volledig verleden tijd.

Optimalisatie van je campagnebudget

Hoe werkt het? Normaal gesproken verdeel je, zoals gezegd, je campagnebudget handmatig over verschillende advertentiesets en wordt het ingestelde budget besteed aan elke desbetreffende set. Met optimalisatie van je campagnebudget stel je daarentegen één centraal budget in (looptijd of dagelijks) dat Facebook automatisch en real time gaat inzetten op de best presterende advertentiesets. Dit gebeurt op basis van je ingestelde doelstelling en optimalisatiemethode. Het wordt dus steeds belangrijker om de juiste doelstelling voor je campagne te kiezen, zodat Facebook automatisch de beste resultaten levert. Wil je daarbij wel limieten stellen wat betreft de uitgaven per set? Dat kan nog steeds!

The Breakdown Effect

Bij het interpreteren van de resultaten is het belangrijk te letten op The Breakdown Effect. Onder adverteerders bestaat de misvatting dat Facebook de meeste impressies levert bij advertentiesets die op het blote oog het minst goed presteren. Dit komt echter door de manier waarop Facebook advertenties uitlevert op verschillende plekken. Het systeem maakt gebruik van bidding en pacing om te bepalen hoe jouw advertenties geleverd gaan worden. Het zogenaamde discount pacing zorgt ervoor dat jouw bod zo laag mogelijk is en je zo de goedkoopste resultaten krijgt, maar je budget wel optimaal verdeeld wordt over de gehele looptijd van je campagne. Zijn jouw advertenties op de goedkoopste plekken vertoond? Dan gaat Facebook op zoek naar iets duurdere placements en zullen dus je kosten hoger worden. Wordt dit gecombineerd met automatische budgetoptimalisatie? Dan kan The Breakdown Effect plaatsvinden. Facebook maakt gebruik van machine learning om ervoor te zorgen dat jij ook op een later moment de beste resultaten krijgt. Lijkt het alsof je advertenties het beter doen op Facebook Stories, maar gaat er op dat moment meer budget naar Instagram Stories? Dan is Facebook druk bezig met het verbeteren van je resultaten en de kosten gedurende de looptijd van de gehele campagne (zie grafiek). Niets om je druk over te maken dus! Lees hier meer over dit effect.

Nu alvast testen?

Bij prettysocial media maken we al langere tijd gebruik van deze tool, waardoor we het afgelopen jaar steeds betere resultaten hebben kunnen realiseren voor onze klanten. Heb jij nog geen toegang en wil je alvast testen welke resultaten het gebruik van deze tool oplevert bij verschillende advertentiesets en doelgroepen? Neem dan snel contact met ons op om te kijken naar de mogelijkheden!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *