prettysocial media

Facebook rolt tool uit waarmee ‘off-Facebook’ activiteit gemanaged kan worden

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin

De komende maanden begint Facebook met het uitrollen van de zogenaamde ‘off-Facebook activity’ tool. Met deze tool, vorig jaar aangekondigd door Mark Zuckerberg, wordt het voor gebruikers eenvoudiger om controle te hebben over data uit externe apps en websites waar Facebook gebruik van maakt. Dit betekent dat onder andere het gebruik van de Facebook pixel beïnvloed kan worden.  Wat zijn de gevolgen voor adverteerders?

Facebook pixel

Veel adverteerders maken gebruik van de Facebook pixel. Deze pixel, een stukje code dat in de header van een website wordt geplaatst, houdt onder andere bij welke websites jij als Facebookgebruiker bezoekt. Een adverteerder kan met behulp van een pixel jou bijvoorbeeld opnieuw benaderen middels een advertentie op Facebook. Ook kan op basis van websiteverkeer dat de pixel meet een zogenaamde vergelijkbare doelgroep gemaakt worden. Deze bestaat uit Facebookgebruikers die lijken op bestaande bezoekers van een website. Dankzij de komst van de nieuwe tool wordt het gebruik van de pixel iets minder eenvoudig.

Privacy

De afgelopen tijd is Facebook steeds meer bezig met de privacy van gebruikers. Zo wordt het bijvoorbeeld steeds meer inzichtelijk voor gebruikers hoe adverteerders gebruik kunnen maken van bepaalde data die door Facebook verzameld wordt. De ‘off-Facebook activity’ tool maakt het daarnaast binnenkort mogelijk om met een klik op de knop het gebruik van externe data onmogelijk te maken. Wanneer een gebruiker de functionaliteit uitschakelt, wordt alle data die in het verleden voor targeting gebruikt kon worden ‘off limits’ voor adverteerders. Zo ook de data die met een pixel vergaard is.

Gevolgen

Of dit per se een negatieve ontwikkeling is voor adverteerders, valt nog te bezien. Het is namelijk nog niet duidelijk of Facebook de komende tijd de tool aan alle gebruikers gaat introduceren of dat deze alleen stilletjes in de instellingen verschijnt. Krijgen alle gebruikers de tool te zien? Dan kunnen de veranderingen van grote invloed zijn op targeting met behulp van een pixel. Is de tool alleen enigszins weggemoffeld te vinden? Dan is het de vraag of de invloed grootschalig gaat zijn. Wellicht is het dan juist een meer positieve ontwikkeling. Gebruikers die actief op zoek gaan om de data ontoegankelijk te maken, zullen over het algemeen mensen zijn die voorheen al geen interactie hadden met advertenties. Vervolgens blijven juist de gebruikers over die meer ontvankelijk zijn voor jouw boodschap en dus vallen binnen jouw gewenste doelgroep. Zodra we meer weten over gevolgen van de tool, komen we uiteraard bij je terug met een nieuwe blog!