Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin

Elk jaar voor de feestdagen eraan komen, brengt Facebook IQ de ‘Holiday Marketing Guide’ uit voor social advertisers die bezig zijn met hun online plannen. Met name nu het online koopgedrag van consumenten veranderd is door COVID-19, is het belangrijk om plannen hierop aan te passen.

Om jou een hoop leestijd te besparen, zetten we de belangrijkste 5 bevindingen uit het onderzoek op een rijtje:

  1. Gen X en Boomers domineren wereldwijde groei in mobiel en eCommerce
  2. Cadeautjes voor jezelf en shoppen voor de feestdagen bieden positiviteit in moeilijke tijden
  3. Opgelegde maatregelen zorgen ervoor dat men openstaat voor nieuwe producten en diensten
  4. De verslechtering van de economie zal het ontstaan van ‘mega uitverkoop’ versnellen
  5. Betaalbaarheid, authenticiteit en actie zijn belangrijker dan ooit

Maar wat houden deze bevindingen precies in?

  1. Gen X en Boomers domineren wereldwijde groei in mobiel en eCommerce

COVID-19 heeft ervoor gezorgd dat de manier waarop we leven, shoppen en communiceren is veranderd. Meer dan ooit zijn we afhankelijk van technologie. Deze verandering geldt momenteel met name voor Gen X en babyboomers, die voorheen minder tijd online besteedden. Van de ondervraagden gaf 72% uit Gen X en 50% van de babyboomers aan dat zij vaker mobiel online te vinden waren tijdens de lockdowns. Vanzelfsprekend heeft dit er ook voor gezorgd dat 44% (Gen X) en 30% (babyboomers) meer online winkelde. De verwachting is dat deze trend zich ook na de uitbraak van het virus zal voortzetten. Leg de focus dus op mobiel/mobiele ecommerce en zorg ervoor dat de customer journey zo vlekkeloos mogelijk verloopt.

  1. Cadeautjes voor jezelf en shoppen voor de feestdagen bieden positiviteit in moeilijke tijden

In moeilijke tijden als deze, zijn mensen vaak op zoek naar simpele dingen om te doen die zorgen voor een positieve boost. Gedurende de recessie die begon in 2008 meldden onder andere Zalando en Alibaba een stijging in aankopen van nagellak, oogmake-up en andere skincare producten. Kleine, betaalbare aankopen waarmee mensen zichzelf verwennen, worden ook nu weer veelvuldig aangeschaft. Belangrijk is dan ook om na te denken over wat jouw doelgroep zich op dit moment kan veroorloven, voor zichzelf en voor anderen, en op basis hiervan een strategie samen te stellen voor de feestdagen.

  1. Opgelegde maatregelen zorgen ervoor dat men openstaat voor nieuwe producten en diensten

De maatregelen die wereldwijd zijn opgelegd om de verspreiding van het coronavirus in te dammen, hebben gezorgd voor een verstoring van het dagelijks leven. Boodschappen laten bezorgen en nieuwe recepten proberen hebben aan populariteit gewonnen. In het nieuwe normaal zijn mensen eerder geneigd om andere producten en diensten te proberen. Deze trend wordt wereldwijd gezien. Voor het komende feestseizoen is de verwachting dat mensen openstaan voor het bestellen van producten uit andere landen. Een eenvoudig platform om daarbij in te zetten, is Instagram Stories. De helft van de ondervraagde mensen geeft aan dat dankzij Stories nieuwe producten zijn ontdekt en gekocht. Een andere ideale manier om mensen kennis te laten maken met producten en diensten die zij nog niet kennen, is via het inzetten van branded content. Dit is content uit naam van beroemdheden, influencers of publishers. Juist omdat mensen vaak vertrouwen op aanbevelingen van vrienden of familie, wordt deze content minder snel gezien als advertising. Onderstaande afbeelding legt uit welke plaatsing of middel je het beste voor elke fase van je campagne kunt inzetten.

  1. De verslechtering van de economie zal het ontstaan van ‘mega sales dagen’ versnellen

Van de ondervraagden verwacht 43% dat COVID-19 grote impact zal hebben op financiële omstandigheden. Om die reden zullen veel mensen wachten tot uitverkoop om bepaalde producten aan te schaffen. Dagen als Black Friday en Singles Day (11 november) zullen dankzij technologie wereldwijd meer aankopen opleveren dan ooit. Het grootste deel van de shoppers bestaat uit jongeren (millennials en Gen Z). Facebook raadt aan om gebruik te maken van de automatiseringsmogelijkheden die Ads Manager biedt qua targeting, plaatsing en besteding van budget (lees meer over deze mogelijkheden, de zogenaamde Power Five van Facebook, hier). Dankzij machine learning en algoritmes weet het systeem van Facebook feilloos wie jouw publiek is, waar ze te vinden zijn en op welk moment jouw geld het meeste oplevert.

  1. Betaalbaarheid, authenticiteit en actie zijn belangrijker dan ooit

Prijs en kortingen zijn belangrijk voor online shoppers, met name tijdens de pandemie. Maar content die echt, authentiek en informatief is, vinden consumenten net zo belangrijk. Men verwacht dat merken en bedrijven op een adequate manier reageren op de huidige situatie en betrokken zijn bij hun gemeenschap, bijvoorbeeld door essentiële goederen te leveren aan ziekenhuizen. Hoe een bedrijf op social media reageert, zal grote impact hebben op de keuzes die consumenten maken. Maak dus duidelijk hoe jouw merk of bedrijf een bijdrage levert aan de maatschappij en pas je tone-of-voice hierop aan.

Het komende feestseizoen zal duidelijk anders verlopen dan we gewend zijn. Het is daarom ook logisch dat je online strategie er anders uit zal komen te zien. Met inzichten uit het onderzoek van Facebook IQ kun je op gepaste wijze jouw plan maken. Ben je benieuwd naar meer praktische tips en tricks? Je kunt de Holiday Guide hier helemaal lezen. Ook biedt Facebook je een handige toolkit aan die je hier kunt vinden.